SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI KONTROLNEJ WYDZIAŁU KONTROLI KOMENDY WOJEWÓDZKIEJ POLICJI W RZESZOWIE W 2011 ROKU

PRZEPISY REGULUJĄCE ZASADY I TRYB PRZEPROWADZANIA KONTROLI.

W 2011 roku zasady i tryb przeprowadzenia postępowań kontrolnych w jednostkach Policji regulowało zarządzenie nr 11 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 2 czerwca 2010 roku „w sprawie szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania kontroli przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz organy i jednostki organizacyjne podległe lub nadzorowane przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji”.
Ponadto „Wytyczne w sprawie kontroli w administracji rządowej” z dnia 14.07.2009 r. wydane przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów wprowadziły procedury przeznaczone do stosowania w kontrolach wykonywanych przez organy administracji rządowej.
Wytyczne pomimo, iż nie mają charakteru aktu normatywnego, jako zbiór podstawowych zasad kontroli kształtowały standardy realizowanych w 2011 roku postępowań kontrolnych.

ORGANIZACJA KOMÓRKI KONTROLI KWP W RZESZOWIE.

Wydział Kontroli KWP w Rzeszowie zgodnie z § 26 Regulaminu Komendy Wojewódzkiej Policji w Rzeszowie z dnia 04.02.2009 r. (z późn. zm.) jest komórką organizacyjną właściwą w sprawach inspekcyjnych, która wykonuje funkcję nadzorczą, kontrolną i wykonawczą.
Do podstawowych zadań Wydziału Kontroli należy kontrola zarówno ustawowych zadań Policji, jak i gospodarki finansowej i gospodarowania mieniem, przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków, przestrzegania przepisów BHP i ochrony ppoż., monitorowanie, analizowanie i diagnozowanie przyczyn wydarzeń nadzwyczajnych z udziałem policjantów, a także innych problemów, nieprawidłowości lub niepożądanych zjawisk ujawnianych w ramach działalności inspekcyjnej.
Przedmiotowe zadania realizowane były przez: Zespół Kontroli Ogólnopolicyjnej, Zespół Kontroli Finansowo-Gospodarczej, Zespół Skarg i Wniosków, Zespół Audytu i Analiz oraz Zespół Ochrony Pracy.
Działalność kontrolna koncentrowała się na wykonaniu zatwierdzonego przez Podkarpackiego Komendanta Wojewódzkiego Policji planu kontroli na 2011 rok. Poza zbadaniem zagadnień ujętych w planie, przeprowadzono także czynności wyjaśniające podejmowane na polecenie kierownictwa KWP oraz koordynowano czynności zlecone do przeprowadzenia komórkom organizacyjnym KMP/ KPP.


SPOSÓB PLANOWANIA KONTROLI.

Wydział Kontroli KWP w Rzeszowie realizował zadania kontrolne na podstawie rocznego planu kontroli zatwierdzanego przez Podkarpackiego Komendanta Wojewódzkiego Policji. Przy planowaniu kontroli uwzględniano w pierwszej kolejności kontrole, których wymóg przeprowadzenia wynikał z mocy obowiązujących przepisów, w szczególności z Zarządzenia nr pf 1/05 MSWiA z dn. 10.01.2005 r. w sprawie zasad tworzenia i gospodarowania funduszem operacyjnym w Policji oraz kontrole koordynowane przez Biuro Kontroli KGP.
Planowane kontrole Wydziału Kontroli koncentrowały się na sferach funkcjonowania komórek organizacyjnych KWP oraz podległych jednostek terenowych Policji, które w danym okresie zostały uznane za najistotniejsze.
Przy opracowywaniu planu kontroli, zgodnie z dyspozycją § 11 Zarządzenia nr 11 MSWiA z dnia 2 czerwca 2010 r. „w sprawie szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania kontroli (...)”, uwzględniono dostępne źródła informacji, w szczególności wyniki wcześniejszych kontroli i audytów wewnętrznych, wyniki skarg i wniosków, informacje pochodzące od poszczególnych komórek organizacyjnych KWP oraz podległych jednostek organizacyjnych Policji.

LICZBA KONTROLI PRZEPROWADZONYCH W ROKU SPRAWOZDAWCZYM PRZEZ POSZCZEGÓLNE KOMÓRKI ORGANIZACYJNE WYDZIAŁU KONTROLI.

W oparciu o Plan Kontroli Wydziału Kontroli KWP w Rzeszowie na 2011 rok oraz polecenia kierownictwa KGP i KWP, w okresie sprawozdawczym, zrealizowano ogółem 40 kontroli (obejmujących łącznie 40 podmiotów), w tym:

Kontroli finansowych zrealizowanych przez Zespół Kontroli Finansowo-Gospodarczej:

  • 0 kontroli kompleksowych - (0 tematów kontrolnych),
  • 3 kontrole problemowe - (2 tematy kontrolne),
  • 0 kontroli doraźnych - (0 tematów kontrolnych),
  • 0 kontroli sprawdzających - (0 tematów kontrolnych).

Wszystkie kontrole zrealizowane przez Zespół Kontroli Finansowo-Gospodarczej przeprowadzone zostały w trybie podstawowym. Dane liczbowe dotyczące kontroli przeprowadzonych w 2011 roku przez ww. zespół oraz wybranych skutków tych kontroli, przedstawia poniższa tabela:

 

    

 

Pozostałych kontroli:

  • kontroli kompleksowych - (0 tematów kontrolnych),
  • 35 kontroli problemowych - (11   tematów  kontrolnych),
  • 1 kontrola doraźna - (1 temat kontrolny),
  • 1 kontrola sprawdzająca - (1 temat kontrolny).

Przedmiotowe kontrole zrealizowane zostały przez Zespół Kontroli Ogólnopolicyjnej, Zespół Skarg i Wniosków oraz Zespół Ochrony Pracy. Wszystkie kontrole zrealizowane zostały w trybie podstawowym. Dane liczbowe dotyczące przeprowadzonych kontroli oraz wybranych skutków tych kontroli, przedstawia poniższa tabela:

 

      

 

W 2011 roku, zgodnie z programem kontroli zatwierdzonym przez Komendanta Głównego Policji – gen. insp. Andrzeja Matejuka, funkcjonariusze Zespołu Kontroli Ogólnopolicyjnej w ramach 22 kontroli problemowych zrealizowali 7 kontroli problemowych w trybie koordynowanym dot. „terminowości wprowadzania danych dotyczących wszczęcia i zakończenia postępowania przygotowawczego do Policyjnego Systemu Statystyki Przestępczości TEMIDA oraz Krajowego Systemu Informacyjnego Policji KSIP, w świetle zarządzenia nr 350 KGP z dnia 01.07.2003 r. w sprawie zbierania, gromadzenia, przetwarzania i opracowywania danych statystycznych  o przestępczości oraz zamachach samobójczych i wypadkach utonięcia oraz Decyzji nr 167 KGP z dnia 19.03.2008 r. w sprawie funkcjonowania zestawu centralnych zbiorów informacji tworzących KSIP”.


PRZECIĘTNY  OKRES  OBJĘTY KONTROLĄ.

Kontrole zrealizowane w 2011 roku przez Wydział Kontroli KWP w Rzeszowie obejmowały niżej wymienione okresy:

  • 13 kontroli – okres od 01.01.2010 r. do 31.12.2010 r.,
  • 6 kontroli – okres 2011 roku,
  • 21 kontroli okres 2010 - 2011 (w tym 6 kontroli dodatkowo obejmowało również 2009 rok).

Przeciętny okres kontroli zrealizowanej przez Wydział Kontroli KWP w Rzeszowie wynosił 16 miesięcy.
Spośród zrealizowanych w 2011 roku kontroli:

  • 15 % obejmowało swoim zakresem przedmiotowym działalność podmiotów kontrolowanych za 2011 rok,
  • 52,5 % kontroli obejmowało czynnościami kontrolnymi działalność ww. podmiotów za lata 2010 – 2011,
  • 32,5 % kontroli dotyczyło działalności podmiotów kontrolowanych za 2010 rok.

KRYTERIUM KONTROLI NAJCZĘŚCIEJ WYKORZYSTYWANE DO OCENY FUNKCJONOWANIA KONTROLOWANEGO PODMIOTU.


Zgodnie z § 15 Zarządzenia nr 11 MSWiA z dnia 2 czerwca 2010 r. „w sprawie szczegółowych zasad przeprowadzania kontroli (...)”, programy kontroli określały między innymi kryteria kontroli, na podstawie których dokonano sprawdzenia i oceny działalności komórek organizacyjnych KWP oraz podległych jednostek terenowych Policji.
W okresie statystycznym, najczęściej stosowanymi w ramach kontroli były kryteria legalności, rzetelności i efektywności.
W dwóch kontrolach zrealizowanych przez Zespół Ochrony Pracy dot. „stanu zabezpieczenia technicznego, wyposażenia oraz warunków bytowych w pomieszczeniach PDOZ, pod kątem bezpieczeństwa i higieny służby i pracy osób tam zatrudnionych” dokonano oceny funkcjonowania kontrolowanych podmiotów w oparciu o kryterium legalności, jako jedynego zastosowanego kryterium kontroli.


OCENY SFORMUŁOWANE NA PODSTAWIE USTALEŃ Z KONTROLI.


W okresie sprawozdawczym podsumowania pokontrolne zawierały oceny kontrolowanej działalności, formułowane w oparciu o niżej wymienioną skalę ocen:

  • Pozytywna – nie stwierdzono uchybień i nieprawidłowości lub uchybienia miały wyłącznie charakter formalny i nie powodowały następstw dla jednostki;
  • Pozytywna z uchybieniami – uchybienia występowały w sposób powtarzający się lecz miały wyłącznie charakter formalny i nie powodowały następstw dla jednostki;
  • Pozytywna z nieprawidłowościami – stwierdzone nieprawidłowości nie przekraczały założonego dla kontroli progu istotności (górna granica tolerancji dla występujących nieprawidłowości);
  • Negatywna – stwierdzone nieprawidłowości przekraczały założony dla kontroli próg istotności.

Zgodnie z programem kontroli zatwierdzonym w dniu 11 maja br. przez Komendanta Głównego Policji – gen. insp. Andrzeja Matejuka, funkcjonariusze Zespołu Kontroli Ogólnopolicyjnej w ramach 7 kontroli problemowych realizowanych w trybie koordynowanym dot. „terminowości wprowadzania danych dotyczących wszczęcia i zakończenia postępowania przygotowawczego do Policyjnego Systemu Statystyki Przestępczości TEMIDA oraz Krajowego Systemu Informacyjnego Policji KSIP (...)”, dokonali oceny kontrolowanych jednostek w oparciu o niżej wymienioną skalę ocen:

  • Ocena pozytywna,
  • Ocena negatywna z niewielkim odsetkiem nieprawidłowości,
  • Ocena negatywna z średnim odsetkiem nieprawidłowości,
  • Ocena negatywna z dużym odsetkiem nieprawidłowości.
     

W 2011 roku, oceny dotyczące realizacji poszczególnych zadań przez kontrolowane podmioty kształtowały się w przeważającej mierze jako oceny pozytywne z uchybieniami, w szczególności:

 

      


DZIAŁALNOŚĆ KONTROLNA.


W oparciu o Plan Kontroli Wydziału Kontroli KWP w Rzeszowie na 2011 rok oraz polecenia kierownictwa KGP i KWP, w okresie sprawozdawczym, zrealizowano ogółem 40 kontroli (obejmujących łącznie 40 podmiotów) w tym 38 kontroli problemowych, 1 kontrolę doraźną oraz 1 kontrolę sprawdzającą. Wszystkie kontrole zrealizowano w trybie zwyczajnym (podstawowym), w szczególności:

I. Kontrola problemowa: Prawidłowość naliczania kwoty zgodnie z przysługującym policjantom oraz członkom ich rodzin prawem do zwrotu kosztów przejazdu raz w roku środkami publicznego transportu zbiorowego na koszt właściwego organu Policji oraz prawidłowość naliczania równoważnika pieniężnego w razie niewykorzystania przysługującego przejazdu.
(Kontrolę zrealizowano w Wydziale Finansów KWP w Rzeszowie).

II. Kontrola problemowa: Prawidłowość ustalania prawa policjantów i pracowników Policji do urlopów wypoczynkowych i dodatkowych.
(Kontrole  zrealizowano w KPP w Stalowej Woli i KPP w Nisku).

III. Kontrola problemowa: Gospodarowanie funduszem operacyjnym w jednostkach Policji woj. podkarpackiego.
(Kontrole zrealizowano w KMP w Rzeszowie, KMP w Tarnobrzegu, KPP w Jarosławiu, KPP w Leżajsku, KPP w Łańcucie, KPP w Przeworsku).        

IV. Kontrola sprawdzająca:  Sposób realizacji wniosków i zaleceń pokontrolnych dot. kontroli problemowej KPP w Kolbuszowej w zakresie zasadności, legalności i prawidłowości stosowania instytucji zatrzymania oraz doprowadzenia do wytrzeźwienia, realizacji uprawnień przysługujących zatrzymanym lub doprowadzonym do wytrzeźwienia, stanu technicznego i wyposażenia pomieszczeń dla tych osób, a także sposobu pełnienia służby w tych pomieszczeniach.  
(Kontrolę zrealizowano w KPP w Kolbuszowej).

V. Kontrola problemowa: Realizacja zadań wynikających z Zarządzenia nr 528 KGP z dnia 6 czerwca 2007 roku „w sprawie form i metod wykonywania zadań przez dzielnicowego i kierownika rewiru dzielnicowych”.
(Kontrole zrealizowano w KPP w Brzozowie i KPP w Strzyżowie).

VI. Kontrola problemowa koordynowana przez KGP: Terminowość wprowadzania danych do Krajowego Systemu Informacyjnego Policji (KSIP) w świetle Decyzji nr 167 KGP w sprawie funkcjonowania zestawu centralnych zbiorów informacji tworzących KSIP, w tym terminowość wprowadzania danych dot. wszczętych postępowań, terminowość wprowadzania danych dot. zakończonych postępowań, zdiagnozowanie przyczyn ewentualnych opóźnień.
(Kontrole zrealizowano w KMP w Krośnie, KMP w Przemyślu, KMP w Rzeszowie, KMP w Tarnobrzegu, KPP w Jarosławiu, KPP w Mielcu, KPP w Sanoku).

VII. Kontrola problemowa: Prawidłowość zadaniowania, rozliczania ze służby oraz dokumentowania przebiegu służby przez funkcjonariuszy komórek ds. ruchu drogowego.
(Kontrole zrealizowano w KPP w Mielcu, KPP w Ropczycach, KPP w Sanoku).

VIII. Kontrola problemowa: Poprawność prowadzenia czynności wyjaśniających i postępowań dyscyplinarnych oraz wykonywania kar dyscyplinarnych.
(Kontrole zrealizowano w KMP w Krośnie, KPP w Ustrzykach Dolnych, KPP w Dębicy).

IX. Kontrola problemowa: Poprawność przeprowadzania oceny ryzyka zawodowego na stanowiskach pracowniczych oraz szacowania ryzyka zawodowego na stanowiskach policyjnych.
(Kontrolę zrealizowano w KPP w Lubaczowie).

X. Kontrola problemowa: Stan bezpieczeństwa pożarowego w obiektach, budynkach, terenach przyległych, użytkowanych przez jednostki Policji woj. podkarpackiego.
(Kontrole zrealizowano w KPP w Jarosławiu, KPP w Przeworsku, KPP w Kolbuszowej, KPP w Dębicy).

XI. Kontrola problemowa: Stan zabezpieczenia technicznego, wyposażenia oraz warunków bytowych w pomieszczeniach PDOZ, pod kątem bezpieczeństwa i higieny służby i pracy osób tam zatrudnionych.
(Kontrole zrealizowano w KMP w Przemyślu, KMP w Rzeszowie).

XII. Kontrola problemowa: Jakość i sprawność sprzętu ochronnego będącego na wyposażeniu NPP.
(Kontrolę zrealizowano w KPP w Łańcucie).

XIII. Kontrola problemowa: Stan zabezpieczenia pożarowego w obiektach magazynowych, budynkach i terenach przyległych, użytkowanych przez służbę zaopatrzenia KWP w Rzeszowie, zlokalizowanych przy ul. Podkarpackiej 15a.
(Kontrolę zrealizowano w Wydziale Zaopatrzenia KWP w Rzeszowie).

XIV. Kontrola doraźna: Działalność komisji powypadkowych w ramach ustalenia okoliczności i przyczyn wypadków policjantów i pracowników cywilnych.  
(Kontrolę zrealizowano w KMP w Rzeszowie).

XV. Kontrola problemowa: Prawidłowość rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków.
(Kontrole zrealizowano w OPP w Rzeszowie, KMP w Przemyślu, KPP w Nisku, KPP w Lesku, KPP w Ropczycach).

Zadania audytowe zrealizowane przez funkcjonariuszy i pracowników cywilnych nieetatowego Zespołu Audytu i Analiz Wydziału Kontroli KWP w Rzeszowie.

I. Temat zadania audytowego: Prawidłowość i terminowość realizowania czynności w ramach postępowania mandatowego w odniesieniu do wykroczeń komunikacyjnych ujawnionych za pomocą urządzeń samoczynnie rejestrujących.
(Zadanie audytowe zrealizowano w KMP w Krośnie i KPP w Stalowej Woli).

II. Temat zadania audytowego: Prawidłowość sporządzanej dokumentacji dotyczącej przyjmowania i zwalniania osób zatrzymanych lub doprowadzonych do wytrzeźwienia, realizacja uprawnień przysługujących zatrzymanym lub doprowadzonym do wytrzeźwienia.
(Zadanie audytowe zrealizowano w KPP w Sanoku i KPP w Leżajsku).

III. Temat zadania audytowego: Prawidłowość dokumentowania czynności związanych z usuwaniem pojazdów w trybie administracyjnym oraz realizacji procedur dotyczących powiadamiania właściwych miejscowo organów o pojazdach nieodebranych.
(Zadania audytowe zrealizowano w KPP w Jarosławiu i KPP w Kolbuszowej).

IV. Temat zadania audytowego: Prawidłowość rejestrowania i przechowywania dowodów rzeczowych w jednostkach i komórkach organizacyjnych Policji.
(Zadanie audytowe zrealizowano w KPP w Lubaczowie i KPP w Ustrzykach Dolnych).

LICZBA WSZCZĘTYCH POSTĘPOWAŃ DYSCYPLINARNYCH, ZAWIADOMIEŃ O POPEŁNIENIU PRZESTĘPSTWA LUB WYKROCZENIA, ZAWIADOMIEŃ O NARUSZENIU DYSCYPLINY FINANSÓW PUBLICZNYCH.


W związku ze stwierdzonymi w toku prowadzonych kontroli nieprawidłowościami i uchybieniami w stosunku do winnych zaniedbań wszczęto 1 postępowanie dyscyplinarne oraz przeprowadzono 12 rozmów dyscyplinujących.        
Niezależnie od prowadzonej działalności kontrolnej w 2011 roku policjanci Wydziału Kontroli przeprowadzili 20 czynności wyjaśniających okoliczności zdarzeń nadzwyczajnych z udziałem policjantów lub pracowników Policji, w wyniku których w 1 przypadku wnioskowano o rozważenie zasadności wszczęcia postępowania dyscyplinarnego oraz o rozważenie zasadności przeprowadzenia z 4 funkcjonariuszami rozmowy dyscyplinującej.

CZYNNOŚCI SŁUŻBOWE ZWIĄZANE Z REALIZACJĄ FUNKCJI NADZORCZEJ NAD PRAWIDŁOWOŚCIĄ REALIZACJI ZADAŃ PRZEZ KOMÓRKI KWP W RZESZOWIE ORAZ KOMÓRKI ORGANIZACYJNE JEDNOSTEK POLICJI PODLEGŁYCH KWP.


Oprócz prowadzonych w 2011 roku czynności wyjaśniających okoliczności zdarzeń nadzwyczajnych z udziałem policjantów lub pracowników Policji, funkcjonariusze Wydziału Kontroli uczestniczyli również w czynnościach służbowych oraz koordynowali działania realizowane przez policjantów z jednostek terenowych Policji podległych KWP w Rzeszowie, w związku ze zdarzeniami z udziałem funkcjonariuszy lub pracowników Policji.
Zgodnie z Decyzją nr 37/2008 Podkarpackiego Komendanta Wojewódzkiego Policji w Rzeszowie z dnia 7 lutego 2008 roku „w sprawie organizacji patroli oficerskich" funkcjonariusze Wydziału Kontroli tut. KWP wykonywali również doraźne kontrole pełnienia służby przez policjantów jednostek Policji woj. podkarpackiego w ramach patroli oficerskich. W 2011 roku zrealizowano 7 tego typu patroli.

 

Opracował:
Ekspert
Wydziału Kontroli
KWP w Rzeszowie
podinsp. Bogusław Kurasiewicz

Metryczka

Data publikacji 08.02.2012
Data modyfikacji 10.02.2012
Podmiot udostępniający informację:
KWP w Rzeszowie
Osoba wytwarzająca/odpowiadająca za informację:
podinsp. Bogusław Kurasiewicz
Osoba udostępniająca informację:
Katarzyna Etgens Wydział Komunikacji Społecznej KWP w Rzeszowie
Osoba modyfikująca informację:
Katarzyna Etgens
do góry